Jak uzyskaliśmy ponad 50% wzrost interakcji i wyświetleń wizytówki Google poza sezonem w branży spożywczej?
Z tego Case Study dowiesz się:
- Czy warto i co daje pozycjonowanie wizytówki Google swojej firmy w mniejszej miejscowości?
- Czy regularne prowadzenie wizytówki Google ma sens w branży sezonowej, kiedy największa sprzedaż przypada na określone miesiące?
- Co zrobić, aby mimo sezonowości w branży utrzymywać trend wzrostowy i stale pozyskiwać nowych klientów przez cały rok?
Początek współpracy
Współpraca z naszym klientem rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku. Pan Rafał zgłosił się do nas, ponieważ prowadził sklep rybny Tinca Nova w małej miejscowości w Pszowie w województwie śląskim i chciał przyciągnąć więcej klientów oraz zatrzymać dotychczasowych. Jego firma zajmowała się również przetwórstwem rybnym oraz dystrybucją ryb do hipermarketów, hurtowni rybnych, sklepów oraz restauracji. Dla Semavo ważny jest każdy przedsiębiorca, bez względu na jego wielkość czy niszowość, dlatego usiedliśmy do stołu, aby porozmawiać o tym, w jaki sposób możemy pomóc.
Oprócz działań reklamowych podejmowanych na miejscu w sklepie, lokalnych mediach oraz w okolicy, klientowi zależało, aby sklep był widoczny w Google. Zaczęliśmy zatem od weryfikacji profilu firmowego, który już od pewnego czasu istniał, jednak nie był dostatecznie uzupełniony, co przeszkadzało w uzyskaniu dobrej widoczności na Mapach Google w tym rejonie. W sąsiednich miejscowościach również znajdowały się sklepy i smażalnie rybne. Atutem było jednak to, że firma posiadała już stronę internetową (co ma istotne znaczenie w pozycjonowaniu lokalnym), a sklep rybny Tinca Nova dosyć prężnie prowadził Facebooka informując klientów o bieżących promocjach i dostępnym asortymencie.
Strategia Semavo
Po zapoznaniu się z problemami oraz preferencjami klienta, a także po przeprowadzeniu audytu profilu firmowego oraz konkurencji, zaproponowaliśmy optymalizację, składającą się między innymi z prawidłowego uzupełnienia wizytówki Google, a następnie regularne pozycjonowanie wizytówki Google dla sklepu rybnego. We wstępnym wywiadzie klientowi zależało na wyodrębnieniu takich fraz jak sklep rybny, świeże ryby, ryby wędzone, mrożone, żywe. Mimo prowadzenia Facebooka klient zdecydował się na publikację postów również z naszej strony, ponieważ zależało mu nie tylko na pokazywaniu klientom aktualnych promocji i wydarzeń, ale też na ciekawych i merytorycznych treściach dotyczących specjałów rybnych.
Wizytówka Google w mniejszej miejscowości ma szczególny sens, ponieważ to właśnie dzięki niej klient może trafić bezpośrednio pod wskazany adres firmy, zadzwonić pod aktualny telefon, obejrzeć zdjęcia firmy/ produktów, a przede wszystkim zapoznać się z opiniami, które warunkują czy dana usługa jest wystarczająco dobra, aby z niej skorzystać.
Działania
Pracę nad wizytówką sklepu rybnego rozpoczęliśmy od dokładnego audytu oraz wyodrębnienia najważniejszych dla branży fraz, aby stworzyć podstawę do dalszych działań. W związku z tym, że wizytówka była postawiona, ale niedostatecznie uzupełniona, po przesłaniu przez klienta najważniejszych danych potrzebnych do optymalizacji profilu, wprowadziliśmy podstawowe informacje o firmie (w tym między innymi adres, telefon, lokalizację, atrybuty oraz kategorie dodatkowe). Następnie odpowiednio opisaliśmy i zamieściliśmy zdjęcia w galerii wizytówki, przedstawiające otoczenie sklepu, wejście, szyld, a także wnętrze ukazujące specjały rybne.
Kolejnym krokiem było zredagowanie treści na wizytówkę, ponieważ początkowo profil firmy posiadał jedynie opis, który również został lekko przeredagowany. Stworzyliśmy zatem kartę produktową, wdrożyliśmy sekcję najważniejszych pytań i odpowiedzi dotyczących sklepu, a także zamieściliśmy pierwszy post informujący o ogólnej ofercie firmy.
Podczas tworzenia karty produktowej napotkaliśmy drobne przeszkody, ponieważ Google nie chciało zatwierdzić kategorii ryb żywych (ze względu na swoje wytyczne), dlatego zamieszczenie tej informacji pozostało nam wyodrębnić w samych treściach.
W ramach optymalizacji wizytówki stworzyliśmy (dostępną w tamtym czasie, ale obecnie dezaktywowaną przez Google) witrynę Busines.site, a także, by dotrzeć do większego grona klientów – wizytówki na Mapach Bing i Mapach Apple, aby wypełnić niszę, o której często zapominała konkurencja. W międzyczasie wizytówka sklepu zaczęła zbierać coraz więcej opinii, na które na bieżąco odpowiadaliśmy, aby maksymalnie zwiększyć jej widoczność dla potencjalnych klientów.
Pierwsze wyniki
Po uzupełnieniu profilu firmowego klient otrzymał z naszej strony szczegółowe podsumowanie optymalizacji, które oprócz wykonanych działań zawierało sugestie dotyczące wyglądu opinii, sposobu ich pozyskiwania i odpisywania na nie, regularnej realizacji postów, a także wskazówek co można poprawić na stronie internetowej, aby była spójna z wizytówką Google i pozycjonowaniem lokalnym.
W podsumowaniu mogliśmy również pokazać pierwsze wyniki, które po samej optymalizacji odbiły się od dna i dosyć szybko poszybowały w górę. Fakt, że sklep rybny był przed sezonem świątecznym i to również mogło mieć wpływ na wzrost statystyk w zakresie interakcji na profilu, a także samych wyświetleń wizytówki. Jednak “odświeżona” i zaktualizowana wizytówka Google zaczęła zbierać coraz więcej telefonów, zapytań o trasę dojazdu, kliknięć w stronę internetową, a także cennych opinii, co z pewnością miało znaczący wpływ na poprawę widoczności sklepu na Mapach.
Z tej okazji 2 grudnia popełniliśmy nawet post na Facebooku, (przedstawiający jeszcze wygląd starego interfejsu statystyk – aż łezka się w oku kręci ;)):
Klient w zasadzie od początku był zdecydowany na dalsze pozycjonowanie wizytówki przez naszą agencję, a szybko rosnące statystyki utwierdziły go w tym, że warto to robić. Poza tym kierując firmą nie miał czasu na regularne zajmowanie się prowadzeniem wizytówki w Google, co jest częstym problemem nr 2 wśród właścicieli firm :). Dlatego po pewnym czasie wyznaczył osobę, która do tej pory zajmuje się kontaktem z nami w kwestii pozycjonowania. Dzięki temu współpraca przebiega sprawnie, a właściciel sklepu zyskał czas na zajmowanie się firmą.
Chcesz się dowiedzieć w jakiej kondycji jestTwoja wizytówka Google?
Skorzystaj z bezpłatnego audytu! Wystarczy się z nami skontaktować, a specjalista od Map Google wykona szczegółowy audyt
Twojego profilu firmowego.
Pozycjonowanie i obserwacja
Praktycznie od grudnia 2022 zaczęliśmy regularnie prowadzić profil firmowy klienta. Publikowaliśmy posty, na bieżąco uzupełnialiśmy zdjęcia w galerii wizytówki, odpowiadaliśmy na pojawiające się opinie (również te najstarsze), aktualizowaliśmy podstawowe informacje o firmie oraz stale weryfikowaliśmy statystyki wizytówki.
Jakie było nasze zdziwienie, kiedy na przełomie stycznia i lutego 2023 zarówno interakcje, jak i wyświetlenia na profilu firmowym, a także wyświetlenia zdjęć (wtedy takie dane były widoczne w statystykach) drastycznie spadły. Zdawaliśmy sobie sprawę, że najwięcej klientów odwiedza sklep rybny w okolicach świąt Bożego Narodzenia, jednak nie spodziewaliśmy się aż takiego spadku, który jak się później okazało, powtórzył się w następnym roku.
W okolicach grudnia 2022 oraz 2023 doskonale widać, że sklep rybny cieszył się o wiele większym zainteresowaniem, co przekładało się na wyniki w postaci sporej ilości wyświetleń, połączeń wykonanych z profilu firmy, wizytami w witrynie i wskazówkami dotyczącymi tras dojazdu.
W międzyczasie jako agencja doskonaliliśmy swoje umiejętności dotyczące pozycjonowania lokalnego, a także zainwestowaliśmy w narzędzia, które znacznie ułatwiły nam optymalizację i prowadzenie wizytówki Google. Dzięki temu na bieżąco możemy śledzić aktualną pozycję sklepu rybnego na Mapach Google, a także mieć dostęp do różnorodnych statystyk, które pokazują trend w określonym czasie i co najważniejsze – wyciągać z nich wnioski. Na poniższych wykresach również widać “sezonowość” branży, ale też tendencję wzrostową w stosunku do poprzedniego roku.
Było zatem jasne, że mimo widocznych spadków po okresie świątecznym, statystyki nadal będą odnotowywały trend wzrostowy i to w granicach 50% w stosunku do poprzedniego roku, co jest widoczne do dziś. Ponadto sklep rybny naszego klienta jest zazwyczaj w TOP3 (względnie chwilowo na miejscu 4 lub 5 po jednorazowych spadkach) jeśli chodzi o najważniejsze dla branży frazy.
Sprawdź aktualną pozycję Twojej firmy i oceń czy również potrzebujeszPozycjonowania lokalnego!
Skorzystaj z narzędzia, dzięki któremu poznasz swoich konkurentów i zobaczysz bieżącą pozycję swojej firmy na Mapach Google.
Jak upiec dwie pieczenie na jednym ogniu dzięki wizytówce Google?
Wizytówka Google naszego klienta od dłuższego czasu zajmuje średnio 3 pierwsze pozycje na Mapach Google, co nas niezwykle cieszy, kiedy możemy to przekazać w regularnym raporcie. Całkiem niedawno klient zwrócił się do nas z prośbą o utworzenie nowej wizytówki Google dla smażalni ryb, którą przejął i która znajduje się praktycznie obok sklepu rybnego. Świeży profil firmowy potrzebuje sporego nakładu pracy, aby zaczął przyciągać klientów (czego klient jest świadomy), jednak obecność już wypozycjonowanej wizytówki sklepu rybnego z pewnością w tym pomoże. Im więcej zadowolonych klientów odwiedzi sklep, tym więcej zobaczy możliwość pójścia na smaczną rybkę do pobliskiej smażalni tego samego właściciela i wystawi pozytywną opinię 👏.
W ten sposób wizytówki Google będą się wzajemnie “wspierać” i rosnąć w siłę w swojej lokalizacji, aby zagościć w TOP 3 w jak największym obszarze.
Zawsze staramy się wyjaśnić klientom, że sukces wysokiej pozycji na Mapach Google jest zależny od wielu czynników, a jednym z nich są długofalowe działania w postaci regularnego pozycjonowania Profilu Firmowego w Google. Jasne, że czasami statystyki szybują w górę od razu po optymalizacji wizytówki (jak w przypadku naszego klienta). Warto jednak pamiętać, że równie szybko mogą spaść, jeśli odpowiednio nie zadbamy o wizytówkę Google.
Podsumowując – przykład naszego klienta prowadzącego sklep rybny bardzo wyraźnie pokazuje, że pozycjonowanie wizytówki Google w małej miejscowości ma sens (a wręcz jest konieczne, jeśli chcemy przyciągnąć klientów z pobliskich, również mniejszych miejscowości), co poparliśmy wieloma statystykami i codziennie się o tym przekonujemy. Dodatkowo, w branży opartej na największej sprzedaży w określonym sezonie wizytówka Google jest podstawowym i stosunkowo tanim narzędziem marketingowym, na zapewnienie sobie klientów w miesiącach, kiedy ta sprzedaż jest mniejsza lub znikoma. Bezsensem byłoby zatem prowadzenie wizytówki tylko przed sezonem, ponieważ nie przyniosłoby to zamierzonych rezultatów, a tylko zabrało cenny czas.
Co myśli klient na temat współpracy z nami?
“Najlepsza firma w prowadzeniu wizytówek i social mediów. Wszystko zawsze na czas, możliwość wglądu do planowanych postów. Każda opinia na wizytówce otrzymuje odpowiedź przez co klient widzi naszą aktywność. Odpowiedzi są obszerne i dokładne, a na tym zależy nam najbardziej. Kolejnym najważniejszym aspektem jest stały kontakt z osobą prowadzącą. Wszystkie informacje natychmiast trafiają na maila, w razie problemów jest również kontakt telefoniczny. Opieka w 100% można sięgnąć po cenne rady świetnie wykwalifikowanej w swoim zawodzie Pani Beaty za co bardzo dziękujemy!”
Wiktoria Achinger